Refleksioner over dagtilbudspædagogik: undersøgelse af pædagoger og dagplejeres praksis

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

Dette kapitel handler om didaktik for- og med de mindste børn, og særligt de udfordringer og potentialer dagplejere, pædagoger og ledere i- og omkring vuggestue og dagpleje må reflektere over. Fordi didaktik har en lang historie som lærerens faglige perspektiv på sin undervisning, kræver begrebet en gennemgående revision og nytænkning, hvis det skal kunne anvendes meningsfuldt i dagtilbudsfeltet. Ligesom vuggestuen og dagplejen må ses som værende grundlæggende forskellige fra skolen, må pædagogens og dagplejerens didaktiske udfordringer og refleksioner forstås fra en potentielt anden vinkel end lærerens, om end didaktiske kategorier som formål, mål indhold, læring og dannelse går på tværs.
Original languageDanish
Title of host publicationEmpirisk didaktik : udfordringer, refleksioner og potentialer undersøgt i forskellige pædagogiske praksisser
EditorsHanne Balsby Thingholm, Lea Lund
Number of pages16
PublisherDafolo
Publication dateMay 2018
Chapter5
ISBN (Print)978-87-7160-419-1
Publication statusPublished - May 2018
SeriesUndervisning og Læring
ISSN2246-3259

Cite this