Abstract
Kapitlet præsenterer et fokuseret etnografisk studie på en skole i København, hvor vi har undersøgt elevers refleksive literacy og interkulturalitet i dansk- og engelskundervisningen. Data er fra to 8. klasser og består af klasserumsobservationer, samtaler med elever, dokumenter fra undervisning og elevpræsentationer. I kapitlet opstiller vi fire didaktiske principper, som teoretisk bygger på refleksiv literacy og interkulturalitet, og vi bruger principperne til at undersøge udskolingselevers deltagelse og deltagelsesmuligheder i danskfaget og engelskfaget og til at diskutere ligheder og forskelle mellem de to fag, samt potentielle samarbejdsmuligheder.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Sprogfag i forandring : pædagogik og praksis |
Editors | Annette Søndergaard Gregersen |
Number of pages | 20 |
Volume | 2 |
Publisher | Samfundslitteratur |
Publication date | 2019 |
Edition | 3 |
Pages | 35-54 |
Chapter | 2 |
ISBN (Print) | 978-87-593-3242-9 |
Publication status | Published - 2019 |
Keywords
- learning, educational science and teaching
- Media, communication and languages