Refleksiv literacy og interkulturalitet i L1 og L2

Kristine Kabel, Lone Krogsgaard Svarstad

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Kapitlet præsenterer et fokuseret etnografisk studie på en skole i København, hvor vi har undersøgt elevers refleksive literacy og interkulturalitet i dansk- og engelskundervisningen. Data er fra to 8. klasser og består af klasserumsobservationer, samtaler med elever, dokumenter fra undervisning og elevpræsentationer. I kapitlet opstiller vi fire didaktiske principper, som teoretisk bygger på refleksiv literacy og interkulturalitet, og vi bruger principperne til at undersøge udskolingselevers deltagelse og deltagelsesmuligheder i danskfaget og engelskfaget og til at diskutere ligheder og forskelle mellem de to fag, samt potentielle samarbejdsmuligheder.
Original languageDanish
Title of host publicationSprogfag i forandring : pædagogik og praksis
EditorsAnnette Søndergaard Gregersen
Number of pages20
Volume2
PublisherSamfundslitteratur
Publication date2019
Edition3
Pages35-54
Chapter2
ISBN (Print)978-87-593-3242-9
Publication statusPublished - 2019

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • Media, communication and languages

Cite this