Ressourcebegrebet i en interkulturel pædagogisk sammenhæng

Üzeyir Tireli, Christian Horst

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Artiklen afdækker de betydningstilskrivninger, der kan identificeres i den pædagogiske praksis, hvad angår inklusion, ressourcesyn og etnisk kompleksitet. Derefter fremdrages en række grundpositioner i interkulturel pædagogik, der er anerkendende over for den forekommende etniske kompleksitet som grundlag for at udvikle inkluderende og ressourceorienteret pædagogisk praksis, bl.a. hvor dyrkelse af diversitet uden faglighed kan blive elementer i en stigmatiseringsproces. Artiklen afsluttes med konklusioner der bl.a. påpeger, hvorledes pædagogisk personale kan indskrives i institutionel og strukturel diskrimination når styringstekster og pædagogiske diskurser formidler en blindhed for den kulturelle diversitet.
Original languageDanish
Title of host publicationRessourcer i teori og praksis : en brugsbog for pædagoger
EditorsTom Ritchie
Number of pages19
Place of PublicationVærløse
PublisherBillesøe og Baltzer
Publication date15 Jan 2015
Pages195-217
ISBN (Print)978-87-7842-355-9
Publication statusPublished - 15 Jan 2015

Keywords

  • social work

Cite this