Abstract
Artiklen afdækker de betydningstilskrivninger, der kan identificeres i den pædagogiske praksis, hvad angår inklusion, ressourcesyn og etnisk kompleksitet. Derefter fremdrages en række grundpositioner i interkulturel pædagogik, der er anerkendende over for den forekommende etniske kompleksitet som grundlag for at udvikle inkluderende og ressourceorienteret pædagogisk praksis, bl.a. hvor dyrkelse af diversitet uden faglighed kan blive elementer i en stigmatiseringsproces. Artiklen afsluttes med konklusioner der bl.a. påpeger, hvorledes pædagogisk personale kan indskrives i institutionel og strukturel diskrimination når styringstekster og pædagogiske diskurser formidler en blindhed for den kulturelle diversitet.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Ressourcer i teori og praksis : en brugsbog for pædagoger |
Editors | Tom Ritchie |
Number of pages | 19 |
Place of Publication | Værløse |
Publisher | Billesøe og Baltzer |
Publication date | 15 Jan 2015 |
Pages | 195-217 |
ISBN (Print) | 978-87-7842-355-9 |
Publication status | Published - 15 Jan 2015 |
Keywords
- social work