Samme side af samme mønt – om sociofaglig inklusion i matematikundervisningen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen præsenterer resultater fra dele af ph.d.-afhandlingen: Inklusionsbestræbelser i matematikundervisningen. En empirisk undersøgelse af matematiklæreres klasseledelse og elevers deltagelsesstrategier i folkeskolen. Med afsæt i en praksisteoretisk tilgang til undervisning og læring relaterer afhandlingen matematikvanskeligheder til sociale og didaktiske forhold. Samtidig udvikles et analytisk blik på elevdeltagelsesformer i relation til inkluderingsprocesser. Analyserne viser, at praktiseringen af klasseledelse bl.a. sker gennem lærerens situerede fagdidaktiske praksisformer – og at inkluderende matematikundervisning er et yderst komplekst fænomen at iscenesætte og orkestrere. Undersøgelsens resultater bidrager teoretisk og empirisk til den didaktiske forskning ved at sammentænke klasseledelse og didaktik gennem et fokus, som griber såvel faglige som sociale aspekter i matematikundervisningen. Det er dermed en udvikling af en forskningstilgang, hvor almenpædagogiske overvejelser kombineres med fagdidaktik i arbejdet med at undersøge inklusionsbestræbelser i matematikundervisning.
Original languageDanish
JournalGjallerhorn
Issue number21
Pages (from-to)116-120
ISSN1604-4894
Publication statusPublished - 2015

Keywords

  • professional bachelor programmes
  • teacher education
  • didactics
  • special needs education
  • classroom management
  • mathematics

Cite this