Samskrivning og mimesis: En undersøgelse af relationerne mellem elever, lærere, tekster og digital teknologi i 1. klasse

Research output: Book/Report/PhD thesisPhD thesisResearch

74 Downloads (Pure)

Abstract

Med en antropologisk interesse undersøges elevers hverdagspraksisser, relationer og samspil med digitale teknologier. Eleverne i afhandlingen skriver regelmæssigt på tablets i en bogskrivningsapp fra starten af 1. klasse. Afhandlingen undersøger i praksisnære mikroanalyser hvilke skrivepraksisser, der vokser frem i samspil med den digitale teknologi. Tænkerammen er en sociomateriel tilgang til literacy, hvor mennesker, teknologi og tekster betragtes som aktører på lige fod.

Afhandlingens hovedfund er, at eleverne praktiserer samskrivning ikke kun i form af samarbejde om en fælles tekst, men også i en bredere betydning, hvor eleverne på eget initiativ og med stor intensitet samarbejder, mens de skriver på hver deres tekster. Læreren får mindre betydning, mens kammeraterne og den digitale teknologi bliver medskaber af teksterne og deres indhold. Disse samskrivningspraksisser karakteriseres og uddybes i afhandlingen ved begrebet mimesis.
Original languageDanish
Place of PublicationKbh.
PublisherAarhus Universitet
Number of pages196
Publication statusPublished - 30 Apr 2024

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this