Abstract
Med en antropologisk interesse undersøges elevers hverdagspraksisser, relationer og samspil med digitale teknologier. Eleverne i afhandlingen skriver regelmæssigt på tablets i en bogskrivningsapp fra starten af 1. klasse. Afhandlingen undersøger i praksisnære mikroanalyser hvilke skrivepraksisser, der vokser frem i samspil med den digitale teknologi. Tænkerammen er en sociomateriel tilgang til literacy, hvor mennesker, teknologi og tekster betragtes som aktører på lige fod.
Afhandlingens hovedfund er, at eleverne praktiserer samskrivning ikke kun i form af samarbejde om en fælles tekst, men også i en bredere betydning, hvor eleverne på eget initiativ og med stor intensitet samarbejder, mens de skriver på hver deres tekster. Læreren får mindre betydning, mens kammeraterne og den digitale teknologi bliver medskaber af teksterne og deres indhold. Disse samskrivningspraksisser karakteriseres og uddybes i afhandlingen ved begrebet mimesis.
Afhandlingens hovedfund er, at eleverne praktiserer samskrivning ikke kun i form af samarbejde om en fælles tekst, men også i en bredere betydning, hvor eleverne på eget initiativ og med stor intensitet samarbejder, mens de skriver på hver deres tekster. Læreren får mindre betydning, mens kammeraterne og den digitale teknologi bliver medskaber af teksterne og deres indhold. Disse samskrivningspraksisser karakteriseres og uddybes i afhandlingen ved begrebet mimesis.
Original language | Danish |
---|
Place of Publication | Kbh. |
---|---|
Publisher | Aarhus Universitet |
Number of pages | 196 |
Publication status | Published - 30 Apr 2024 |
Keywords
- learning, educational science and teaching