Skoleklassedannelse i en intensiveret skolekultur: ønskelister som affektiv opvarmning til overbygningsskoleliv

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Artiklen analyserer elevers ønskeprocesser i forbindelse med skoleskift, hvor skolen beder eleverne ønske nye klassekammerater. Denne ønskeproces er et initiativ blandt flere omkring ny klassedannelse i overgangen til overbygningsskoler, som sætter elever (og lærere) på et særligt affektivt arbejde og stimulerer en affektiv økonomi, hvor eleverne udveksler ønsker, tiltrækninger og frastødelser. Artiklen fremanalyserer, hvordan eleverne engageres i affektive økonomier præget af disse udvekslinger, som skaber pinlighed, skyld, ængstelse og fortrydelse.
Original languageDanish
Title of host publicationUngeperspektiver
Number of pages26
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication date2018
Pages197-222
Chapter10
ISBN (Print)978-87-7210-007-4
Publication statusPublished - 2018
SeriesUngdomsliv
Number7
ISSN2445-5075

Keywords

  • children and youth
  • research designs, theory and method

Cite this