Abstract
Overgangen fra børnehave til skole er en stor begivenhed i børns
liv. Her siger børn farvel til kendte rammer og relationer og skal
vænne sig til et nyt hverdagsliv i skolen. Det er ikke nemt for alle
børn. Derfor har man fra politisk side stillet krav om at overgangen
skal være mere sammenhængende. Men hvordan fortolkes disse
målsætninger og hvad gør de ved pædagogikken og hverdagslivet i
daginstitutionen? Hvordan påvirker de pædagogers prioriteringer af
aktiviteter og deres fortolkninger af børn? Og ikke mindst, hvordan
påvirker de børns egne forestillinger om den kommende skolestart?
liv. Her siger børn farvel til kendte rammer og relationer og skal
vænne sig til et nyt hverdagsliv i skolen. Det er ikke nemt for alle
børn. Derfor har man fra politisk side stillet krav om at overgangen
skal være mere sammenhængende. Men hvordan fortolkes disse
målsætninger og hvad gør de ved pædagogikken og hverdagslivet i
daginstitutionen? Hvordan påvirker de pædagogers prioriteringer af
aktiviteter og deres fortolkninger af børn? Og ikke mindst, hvordan
påvirker de børns egne forestillinger om den kommende skolestart?
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Eldst : Barndom i barnehagen |
Editors | Maria Øksnes, Tuva Schanke |
Number of pages | 24 |
Place of Publication | Oslo |
Publisher | Cappelen Damm Akademisk |
Publication date | 1 Jun 2023 |
Pages | 109-132 |
Chapter | 6 |
ISBN (Print) | 9788202759728 |
Publication status | Published - 1 Jun 2023 |
Keywords
- learning, educational science and teaching
- children and youth