Skoleparathed som styrende relation sidste år i børnehaven

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Overgangen fra børnehave til skole er en stor begivenhed i børns
liv. Her siger børn farvel til kendte rammer og relationer og skal
vænne sig til et nyt hverdagsliv i skolen. Det er ikke nemt for alle
børn. Derfor har man fra politisk side stillet krav om at overgangen
skal være mere sammenhængende. Men hvordan fortolkes disse
målsætninger og hvad gør de ved pædagogikken og hverdagslivet i
daginstitutionen? Hvordan påvirker de pædagogers prioriteringer af
aktiviteter og deres fortolkninger af børn? Og ikke mindst, hvordan
påvirker de børns egne forestillinger om den kommende skolestart?
Original languageDanish
Title of host publicationEldst : Barndom i barnehagen
EditorsMaria Øksnes, Tuva Schanke
Number of pages24
Place of PublicationOslo
PublisherCappelen Damm Akademisk
Publication date1 Jun 2023
Pages109-132
Chapter6
ISBN (Print)9788202759728
Publication statusPublished - 1 Jun 2023

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • children and youth

Cite this