Sociofaglig lytning: Om elevers lyttestrategier i Systematiseret Klassekammerathjælp (SYKL)

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Vores viden om elevers lytning og lytteforståelse er stadig begrænset, særligt når eleverne arbejder sammen på egen hånd. Denne artikel handler om Systematiseret Klassekammerathjælp (SYKL) i danskundervisningen. SYKL har til formål at styrke elevernes sociofaglige deltagelse, hvor det sociale og det faglige opfattes som to sider af samme sag. Eleverne samarbejder i par om faglige opgaver, hvor den ene er hjælper, og den anden er hjulpen, hvorefter rollerne skifter. I artiklen analyserer jeg et par eksempler på vellykkede SYKL-dialoger og diskuterer efterfølgende, hvordan man kan stilladsere elevernes gensidige lytning gennem samtaleregler, metakommunikation og stilladskort
Original languageDanish
JournalViden om Literacy
Volume36
Pages (from-to)24-33
Number of pages10
ISSN2246-6517
Publication statusPublished - 25 Sept 2024

Cite this