Sproghistorier: En bro mellem skriftsprogstilegnelse i børnehave og indskoling?

Anders Skriver Jensen, Ole Henrik Hansen, Stig Broström

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

Fra forskningen ved vi, at kontinuitet i pædagogikken er afgørende for barnets vellykkede overgang fra børnehave til SFO/skole, men hvordan etableres kontinuitet mht. skriftsprogstilegnelse? Artiklen trækker på erfaringerne fra et netop afsluttet forskningsprojekt, hvor der bl.a. blev udviklet et dokumentationsværktøj - sproghistorier - til at virke anerkendende på barnet og til at inspirere pædagoger og lærere til at se sammenhænge i skriftsprogstilegnelse på tværs af institutioner og professioner. I artiklen redegøres for sproghistorier, og de diskuteres i forhold til pædagogikken i både børnehave og indskoling

Original languageDanish
JournalViden om Læsning
VolumeTidlig skriftsprogstilegnelse – hvor tidligt?
Issue number8
Pages (from-to)21-25
Number of pages5
ISSN2245-2761
Publication statusPublished - Sept 2010

Cite this