Sted, krop og dyb geologisk tid: At læse om klimaforandringer i børnehaven

Lisa Didde Stolt Rasmussen, Nanna Jordt Jørgensen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

I denne artikel sætter vi fokus på de kropslige processer, der udfolder sig i forbindelse med læsning af en billedbog om klimatiske forandringer i børnehaven. Med inspiration fra kropsfænomenologiske og nymaterielle teoretiske perspektiver undersøger vi, hvordan børn engagerer sig i spørgsmål om klima, død og forandring i forbindelse med læsning af billedbøger i daginstitutionen. Analysen peger på, at børn forholder sig til komplekse og abstrakte aspekter af natur- og samfundsforandringer på måder, der er kropsligt og stedsligt situeret.
Original languageDanish
JournalForskning i Pædagogers Profession og Uddannelse
Volume8
Issue number1
Pages (from-to)31-38
Number of pages8
ISSN2446-2810
DOIs
Publication statusPublished - 2024

Keywords

  • children and youth
  • learning, educational science and teaching

Cite this