Stemmer fra socialpsykiatrien: Ressourcer. Rettigheder. Recovery

Anne Mia Steno, Sara Hauge

Research output: Book/Report/PhD thesisBookResearchpeer-review

Abstract

Dette er ikke en almindelig lærebog.

Det er en bog, der gerne vil bevæge dig. Irritere dig. Overraske dig. Gøre dig vred og indigneret. Give dig lyst til at reflektere over, hvordan du møder mennesker med psykiske lidelser. Hvad er der egentlig plads til at drømme om i den her verden, hvis man har en psykiatrisk diagnose?

Bogen præsenterer forskellige stemmer fra mennesker med psykiske lidelser. Det er stemmer, som nogle gange råber, andre gange hvisker, men som altid peger ind i dilemmaer og sprækker i hverdagslivet, som fylder, spænder ben og skaber plads.

Helt konkret kommer du til at møde ti unge, der bor på socialpsykiatriske bosteder, og som kæmper med forskellige psykiske lidelser. De er ikke passive modtagere af sociale og pædagogiske indsatser, men oplever alle, at de er på arbejde i relationerne til de velfærdsprofessionelle omkring dem. De forhandler og navigerer i hverdagsliv, hvor de altid potentielt er genstand for en velfærdsprofessionel opmærksomhed eller et udviklingsprojekt. Ph.d. og lektor Anne Mia Steno har mødt dem i løbet af sit antropologiske feltarbejde i socialpsykiatrien. Hun har deltaget i beboermøder, spist sammen med dem, røget cigaretter med dem, gamet med dem, fulgt dem til aktiviteter uden for bosteder og dagtilbud og været på besøg hjemme hos dem.

Gennem hele bogen løber et skønlitterært spor, således at hvert af bogens kapitler indledes med et spoken word-digt af Sara Hauge, der er scenepoet og selv diagnosticeret med skizofreni (lyt med via bogens QR-koder). Saras digte spejler sig i Anne Mias feltarbejde på socialpsykiatriske bosteder og transformerer det – og vice versa. Begge tilgange bliver til noget nyt, når de flettes sammen.
Original languageDanish
PublisherSamfundslitteratur
Number of pages151
Publication statusPublished - 15 Aug 2024

Keywords

  • social psychiatry
  • children and youth
  • aesthetic learning processes

Cite this