Styrket læring med flipped learning i naturfagene: Supplerende afrapportering til A. P. Møller-Fonden

Henrik Levinsen, Kristian Kildemoes Foss, Mette Hesselholt Henne Hansen

Research output: Book/Report/PhD thesisReportCommunication

Abstract

Københavns Professionshøjskole (KP) har sammen med VIA University College (VIA UC) og kommunerne København, Gribskov, Silkeborg samt Vejen gennemført skoleudviklingsprojektet “Styrket læring med flipped learning i naturfagene” fra 2017-2019.
Projektets formål var at styrke elevernes læring og trivsel i naturfagene gennem lærernes anvendelse af undervisningsmetoden flipped learning. Projektet har derfor haft fokus på forandring af praksis gennem brug af en særlig metode til mediering og skærpelse af naturfagsundervisningens mål, indhold, arbejdsformer og evalueringspraksis.
Nærværende supplerende afrapportering præsenterer i kort form KP’s og VIA UC’s erfaringer og læringspointer fra projektet. Disse erfaringer og læringspointer stammer fra de mange kurser, møder, super-visioner m.m. som er blevet afholdt, og suppleres med pointer fra interviews med både skolelederne og nogle af de deltagende lærere fra to udvalgte skoler.
Med deltagelse af 16 skoler og med et løbende frafald, skal man naturligvis være påpasselig med at generalisere, og læringspointerne skal tages med dette forbehold. Ligeledes skal det tages med i betragtning, at projektet er gennemført på et tidspunkt, hvor skolerne har været mættet med udviklingsprojekter og kort tid efter indførelsen af nye prøveformer i naturfagene. Det er sandsynligvis også et særligt vilkår for de københavnske skoler, at der er forholdsvis stor udskiftning i lærerstaben, fordi mange nyuddannede efter korte ansættelser flytter ud af byen. Efterdønninger fra skolereformen kan have forstærket den observerede store mobilitet.
Til trods for disse forbehold finder vi, at projektet kan tjene som illustration af hvad der er vigtigt, når der gøres bestræbelser på at udvikle undervisningen i danske grundskoler; nogle mønstre træder simpelthen ud over og på tværs af deltagere, skoler og kommuner.
Forfatterne vil gerne takke alle, der har deltaget i projektet, særligt medarbejderne på de to caseskoler, projektets styregruppe samt ikke mindst A.P. Møller Fonden.
Københavns Professionshøjskole og VIA University College er alene ansvarlige for denne supplerende afrapportering.
Original languageDanish
PublisherKøbenhavns Professionshøjskole
Number of pages15
Commissioning bodyA.P. Møller Fonden
Publication statusPublished - 27 Feb 2020

Keywords

  • schools, courses and institutions

Cite this