Sygeplejens virksomhedsområde

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

Faggruppers virksomhedsområder beskrives typisk i politiske dokumenter, retningslinjer og lovtekster. Her fastsættes i overordnede vendinger regler og formalia om faggruppers kompetencer, funktioner, pligter og uddannelse. Beskrivelser af faggruppers virksomhedsområde er udtryk for fageksterne, dvs. samfundsmæssige, forestillinger og forventninger til faggrupper. Faggruppers virksomhedsområde tegnes i grænselandet mellem samfundsmæssige behov for opgavevaretagelse, formelle afgræsninger af faggruppers uddannelse, funktion og faglige mandat på den ene side og de professionelles egne faglige selvforståelser, forventninger og interesser på den anden side.
Faggruppers virksomhedsområder er foranderlige og resultater af samfundsmæssige og teknologiske forandringer, af konkurrence mellem faggrupper om opgavevaretagelse, om markedsandele, status og anerkendelse. I diskussioner om faggruppers virksomhedsområde mødes og brydes professionseksterne og -interne forventninger til fag, arbejde og uddannelse. Blandt sygeplejersker udspilles diskussioner om, hvad der karakteriserer sygeplejerskers arbejde, sygeplejefagets vidensgrundlag og sygeplejerskers faglige identiteter, og disse diskussioner mødes med forventninger fra politikere og arbejdsgivere samt med forventninger fra patienter, pårørende og øvrige sundhedsprofessionelle.
Original languageDanish
Title of host publicationSygepleje & patientinvolvering : Bind 3
EditorsSteen Hundborg
Number of pages15
Volume3
Place of Publicationkøbenhavn
PublisherFADL's Forlag
Publication date2019
Edition1
Pages46-60
Chapter2
ISBN (Print)978-87-93590-36-6
Publication statusPublished - 2019

Keywords

  • disease, health science and nursing

Cite this