Sygeplejeundervisernes vilkår for at møde de "nye" sygeplejestuderende i professionshøjskole regi.

Helle Wendner Vedsegaard, Dorte Eldrup Samson, Marianne Krogsgaard Pedersen, Lisbeth Vinberg Engel

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Abstract

Udfordringerne består i disse år i at rekruttere og fastholde sygeplejestuderende. Hensigten med denne komparative forløbsundersøgelse af omsorg under forandring er at beskrive, hvordan de sygeplejestuderendes livshistoriske omsorgsforudsætninger håndteres i mødet med sygeplejerskeuddannelsen samt at undersøge det sygeplejefaglige indhold i undervisningen over en 15-årig periode.
Resultaterne antyder, at der må udvikles nye formidlingsmåder og faglige tiltag, der fremmer en handlingsrettet og andre-orienteret fagidentitet i sygeplejerskeuddannelsen. Det forudsætter nye tilgange til at forstå, hvordan sygeplejeidentitet dannes i sociale forhandlingsrum imellem erfaringsbaserede kundskabsformer og professionaliserede abstrakte vidensformer med det for øje at etablere et fagligt funderet relationsforhold mellem patient og sygeplejerske.
Original languageDanish
JournalUddannelsesnyt
Volume20. årgang
Issue number2
Pages (from-to)8-13
Number of pages6
ISSN1602-0162
Publication statusPublished - 1 Jun 2009

Keywords

  • nurse education
  • care

Cite this