Abstract
Denne episode af Stemmer fra Skolen handler om, hvordan lærere kan få øje på de dynamikker i en klasse, der kan føre til mobning. Vi taler med Stine Kaplan Jørgensen, som har en Ph.d. fra DPU, Århus Universitet fra 2016, med fokus på mobning og interventioner, og som for nylig har udgivet bogen Tegn på mobning. Vi taler med Stine om, hvorfor det ofte kan være svært at opdage, når et barn bliver mobbet i skolen, og om hvorfor mobning sjældent kun er et individuelt problem, men typisk opstår i fællesskaber, der er kommet ud af balance. Stine giver bud på, hvad der kan ligge bag mobningens dynamikker, samt hvilke tegn lærere skal være opmærksomme på for at kunne opdage mobning.
Vi taler også med Jonas Bæk Berthelsen og Casper Brinn, der underviser på henholdsvis ZBC og Susåskolen, afdeling Holsted. Efter at have lyttet til interviewet med Stine Kaplan Jørgensen, deler de deres refleksioner over hendes pointer samt deres egne erfaringer med at styrke fællesskaber i skolen.
Vi taler også med Jonas Bæk Berthelsen og Casper Brinn, der underviser på henholdsvis ZBC og Susåskolen, afdeling Holsted. Efter at have lyttet til interviewet med Stine Kaplan Jørgensen, deler de deres refleksioner over hendes pointer samt deres egne erfaringer med at styrke fællesskaber i skolen.
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 20 Oct 2024 |
Media of output | Online |
Size | 78 min. |
Publication status | Published - 20 Oct 2024 |
Keywords
- schools, courses and institutions