TY - CHAP
T1 - The World's largest lesson
T2 - omverdenen i undervisningen
AU - Svarstad, Lone Krogsgaard
PY - 2022/6/2
Y1 - 2022/6/2
N2 - Kapitlet kobler nyere forskning om sproglig stilladsering, interkulturel læring og uddannelse af eleverne til kritiske verdensborgere til et scenariedidaktisk perspektiv (Derewianka 2015, Gibbons 2015, Risager & Svarstad 2020, Hanghøj, Misfeldt, Bundsgaard, Fougt 2017). Sprogfagene har gode muligheder for at være åbne for omverdenen og kan bidrage til at udvikle elevernes bevidsthed om samfundets og verdens problemstillinger. Med afsæt i cyklusmodellen for interkulturel læring (Risager & Svarstad 2020) analyseres et udvalgt undervisningsforløb på websitet The World’s Largest Lesson i et scenariedidaktisk perspektiv. I analysen af undervisningsmaterialet er der er fokus på elevernes muligheder for at udvikle handlekompetence i
scenarier, der indebærer at eleverne både sætter sig ind i ny viden, og kan forholde sig til og udtrykke sig kritisk om kultur, samfund og verden. Der er særligt fokus på scenarier, der giver eleverne mulighed for at udvikle perspektivbevidsthed, at kontekstualisere en problemstilling og at interagere med omverdenen. Desuden undersøges det om der er en sproglig stilladsering i undervisningsmaterialet, som giver eleverne mulighed for at deltage aktivt i kommunikation om centrale problemstillinger. Analysen leder over i en diskussion af potentialerne i en scenariedidaktisk tilgang til engelskundervisningen i udskolingen. Kapitlet afsluttes med en oversigt over centrale spørgsmål til læremiddelanalyse og undervisningsplanlægning
AB - Kapitlet kobler nyere forskning om sproglig stilladsering, interkulturel læring og uddannelse af eleverne til kritiske verdensborgere til et scenariedidaktisk perspektiv (Derewianka 2015, Gibbons 2015, Risager & Svarstad 2020, Hanghøj, Misfeldt, Bundsgaard, Fougt 2017). Sprogfagene har gode muligheder for at være åbne for omverdenen og kan bidrage til at udvikle elevernes bevidsthed om samfundets og verdens problemstillinger. Med afsæt i cyklusmodellen for interkulturel læring (Risager & Svarstad 2020) analyseres et udvalgt undervisningsforløb på websitet The World’s Largest Lesson i et scenariedidaktisk perspektiv. I analysen af undervisningsmaterialet er der er fokus på elevernes muligheder for at udvikle handlekompetence i
scenarier, der indebærer at eleverne både sætter sig ind i ny viden, og kan forholde sig til og udtrykke sig kritisk om kultur, samfund og verden. Der er særligt fokus på scenarier, der giver eleverne mulighed for at udvikle perspektivbevidsthed, at kontekstualisere en problemstilling og at interagere med omverdenen. Desuden undersøges det om der er en sproglig stilladsering i undervisningsmaterialet, som giver eleverne mulighed for at deltage aktivt i kommunikation om centrale problemstillinger. Analysen leder over i en diskussion af potentialerne i en scenariedidaktisk tilgang til engelskundervisningen i udskolingen. Kapitlet afsluttes med en oversigt over centrale spørgsmål til læremiddelanalyse og undervisningsplanlægning
KW - Skoler, fag og institutioner
KW - interkulturel kompetence
KW - interkulturel læring
KW - scenariedidaktik
KW - sproglig stilladsering
KW - funktionelt sprogsyn
KW - Dynamisk kultursyn
KW - Bæredygtig udvikling
UR - https://unipress.dk/udgivelser/h/h%C3%A5ndbog-i-scenariedidaktik/
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978 87 7219 644 2
T3 - Didaktiske studier
SP - 332
EP - 343
BT - Håndbog i scenariedidaktik
A2 - Skov Fougt, Simon
A2 - Bundsgaard, Jeppe
A2 - Hanghøj, Thorkild
A2 - Misfeldt, Morten
PB - Aarhus Universitetsforlag
ER -