The World's largest lesson: omverdenen i undervisningen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Kapitlet kobler nyere forskning om sproglig stilladsering, interkulturel læring og uddannelse af eleverne til kritiske verdensborgere til et scenariedidaktisk perspektiv (Derewianka 2015, Gibbons 2015, Risager & Svarstad 2020, Hanghøj, Misfeldt, Bundsgaard, Fougt 2017). Sprogfagene har gode muligheder for at være åbne for omverdenen og kan bidrage til at udvikle elevernes bevidsthed om samfundets og verdens problemstillinger. Med afsæt i cyklusmodellen for interkulturel læring (Risager & Svarstad 2020) analyseres et udvalgt undervisningsforløb på websitet The World’s Largest Lesson i et scenariedidaktisk perspektiv. I analysen af undervisningsmaterialet er der er fokus på elevernes muligheder for at udvikle handlekompetence i scenarier, der indebærer at eleverne både sætter sig ind i ny viden, og kan forholde sig til og udtrykke sig kritisk om kultur, samfund og verden. Der er særligt fokus på scenarier, der giver eleverne mulighed for at udvikle perspektivbevidsthed, at kontekstualisere en problemstilling og at interagere med omverdenen. Desuden undersøges det om der er en sproglig stilladsering i undervisningsmaterialet, som giver eleverne mulighed for at deltage aktivt i kommunikation om centrale problemstillinger. Analysen leder over i en diskussion af potentialerne i en scenariedidaktisk tilgang til engelskundervisningen i udskolingen. Kapitlet afsluttes med en oversigt over centrale spørgsmål til læremiddelanalyse og undervisningsplanlægning
Original languageDanish
Title of host publicationHåndbog i scenariedidaktik
EditorsSimon Skov Fougt, Jeppe Bundsgaard, Thorkild Hanghøj, Morten Misfeldt
Number of pages11
PublisherAarhus Universitetsforlag
Publication date2 Jun 2022
Pages332-343
Chapter22
ISBN (Print)978 87 7219 644 2
Publication statusPublished - 2 Jun 2022
SeriesDidaktiske studier
Number8
ISSN2446-4554

Keywords

  • schools, courses and institutions

Cite this