TY - JOUR
T1 - Ude godt, men hjemme bedst
T2 - En udforskning af forældres valg om at hjemmepasse deres børn i dag
AU - Marschall, Anja
AU - Penthin Grumløse, Sine
PY - 2025
Y1 - 2025
N2 - I Danmark vælger flere småbørnsforældre i disse år daginstitutionen fra for at hjemmepasse deres børn (Danmarks Statistik, 2024). I denne artikel undersøger vi, hvordan det politiske fokus på børn og daginstitutioner har bevæget sig op igennem det tyvende århundrede, og hvordan særligt de seneste 25 år har været præget af en børnepolitik, der betoner netop det nødvendige ved børns daglige gang i vuggestue og børnehave. Ved at følge den politiske diskurs over tid er det muligt at undersøge, hvordan nutidige forældre, der passer deres børn hjemme, og dermed må basere deres hverdag med børn på andre narrativer end politikkens, udfordrer årtiers fortællinger om daginstitutionen som det naturlige sted for småbarnet at tilbringe en del af sin hverdag. Gennem diskursanalyse af politiske dokumenter og nutidigt interviewmateriale med hjemmepassende forældre, ser vi på, hvordan forældre aktivt deltager i at forstå og forme deres familieliv og forældreskab i samspil med historiske og aktuelle vidensregimer (Bruner, 1986).
AB - I Danmark vælger flere småbørnsforældre i disse år daginstitutionen fra for at hjemmepasse deres børn (Danmarks Statistik, 2024). I denne artikel undersøger vi, hvordan det politiske fokus på børn og daginstitutioner har bevæget sig op igennem det tyvende århundrede, og hvordan særligt de seneste 25 år har været præget af en børnepolitik, der betoner netop det nødvendige ved børns daglige gang i vuggestue og børnehave. Ved at følge den politiske diskurs over tid er det muligt at undersøge, hvordan nutidige forældre, der passer deres børn hjemme, og dermed må basere deres hverdag med børn på andre narrativer end politikkens, udfordrer årtiers fortællinger om daginstitutionen som det naturlige sted for småbarnet at tilbringe en del af sin hverdag. Gennem diskursanalyse af politiske dokumenter og nutidigt interviewmateriale med hjemmepassende forældre, ser vi på, hvordan forældre aktivt deltager i at forstå og forme deres familieliv og forældreskab i samspil med historiske og aktuelle vidensregimer (Bruner, 1986).
KW - Børn og unge
KW - børneliv
KW - daginstitution
KW - forældreskab
KW - hjemmepasning
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 2535-5449
JO - Barn – forskning om barn og barndom i Norden
JF - Barn – forskning om barn og barndom i Norden
ER -