TY - GEN
T1 - Udforskende samtaler
T2 - forskerklumme
AU - Rasmussen, Marie Dahl
N1 - Forskerklummen er en kort anbefaling om at interessere sig for en forsker eller et fænomen.
PY - 2020/4/17
Y1 - 2020/4/17
N2 - De sidste mange år har der været stort fokus på læse- og skrivedidaktik, men når det kommer til mundtlig kommunikation, og måske især til elevernes samtalekompetencer, har der været mere tavst både i læremidler og i forskning. De undersøgelser, der findes, af klasserummets mundtlighed, har samtidig primært haft fokus på den fælles klassesamtale. I denne klumme vil jeg sætte fokus på elevers gruppesamtaler i danskfagets litteraturundervisning. Jeg trækker på mit ph.d.-projekt, hvor jeg har undersøgt, hvordan elever i femte klasse samarbejder og samtaler om fortolkning af litterære tekster. Det er vigtigt, at både forskere og undervisere kan få øje på og beskrive sådanne samtaler, fordi det er et udgangspunkt for at kunne udvikle undervisning, som støtter elevers adgang til fag og læring gennem samtale
AB - De sidste mange år har der været stort fokus på læse- og skrivedidaktik, men når det kommer til mundtlig kommunikation, og måske især til elevernes samtalekompetencer, har der været mere tavst både i læremidler og i forskning. De undersøgelser, der findes, af klasserummets mundtlighed, har samtidig primært haft fokus på den fælles klassesamtale. I denne klumme vil jeg sætte fokus på elevers gruppesamtaler i danskfagets litteraturundervisning. Jeg trækker på mit ph.d.-projekt, hvor jeg har undersøgt, hvordan elever i femte klasse samarbejder og samtaler om fortolkning af litterære tekster. Det er vigtigt, at både forskere og undervisere kan få øje på og beskrive sådanne samtaler, fordi det er et udgangspunkt for at kunne udvikle undervisning, som støtter elevers adgang til fag og læring gennem samtale
M3 - Indlæg i netbaserede medier
ER -