Udsatte børn i skolelivet og på andre sociale arenaer

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

Abstract

Der argumenteres i kapitlet for at have blik for mangfoldigheden på de forskellige sociale arenaer, som børn færdes på således, at der kan arbejdes med en større integration af udsatte børn og minimering af en stigende tendens til individualisering af problemer. Kapitlet retter specifikt opmærksomheden mod en enkelt arena – skolelivet – for at vise, hvad der er på spil for udsatte børn, når de marginaliseres. Ud fra empiriske eksempler af børns interaktion argumenteres det, hvordan skolelivet kan betragtes som en kamp om sociale positioner, og hvordan denne kamp for nogle børn udmønter sig i social såvel som faglig marginalisering.
Original languageDanish
Title of host publicationUdsatte børn : Et helhedsperspektiv
EditorsKaren-Asta Bo, Jens Guldager, Birgitte Zeeberg
Number of pages36
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherAkademisk Forlag
Publication date2015
Edition3. udgave
Pages144-179
ISBN (Print)978-87-500-4496-3
Publication statusPublished - 2015

Keywords

  • socially endangered children

Cite this