Abstract
Systematiseret KLassekammerathjælp (SYKL) er fagundervisning centreret om makkerpar med fokus på samarbejde og kommunikation. Inspirationen kommer fra peer-tutoring, hvor elever indtager roller som henholdsvis hjælper og hjulpne i makkerarbejde. Teoretisk bygger SYKL på et
sociokulturelt og dialogisk fundament og vægter det undersøgende i matematik og
natur/teknologi. Erfaringer fra forskningsprojektet Tandem-SYKL viser et potentiale for SYKL i fagene, men også udfordringer med at udarbejde gode SYKL-opgaver, og at SYKL-tilgangen må tilpasses kontekst og lærerens øvrige praksis.
sociokulturelt og dialogisk fundament og vægter det undersøgende i matematik og
natur/teknologi. Erfaringer fra forskningsprojektet Tandem-SYKL viser et potentiale for SYKL i fagene, men også udfordringer med at udarbejde gode SYKL-opgaver, og at SYKL-tilgangen må tilpasses kontekst og lærerens øvrige praksis.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | "Når jeg hjælper andre, kan jeg bedre forstå det selv" : Om undersøgende samtaler i makkerpar |
Editors | Maria Christina Secher Schmidt, Stine Thygesen |
Number of pages | 11 |
Publisher | Københavns Professionshøjskole |
Publication date | Oct 2022 |
Edition | 1. |
Pages | 13-23 |
Chapter | 1 |
ISBN (Print) | 978-87-974214-0-6 |
Publication status | Published - Oct 2022 |
Keywords
- schools, courses and institutions
- children and youth