Undersøgende samtaler i makkerpar: Om SYKL i teori og praksis i matematik og natur/teknologi

Martin Storm-Andersen, Mette Fredslund Andersen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearch

Abstract

Systematiseret KLassekammerathjælp (SYKL) er fagundervisning centreret om makkerpar med fokus på samarbejde og kommunikation. Inspirationen kommer fra peer-tutoring, hvor elever indtager roller som henholdsvis hjælper og hjulpne i makkerarbejde. Teoretisk bygger SYKL på et
sociokulturelt og dialogisk fundament og vægter det undersøgende i matematik og
natur/teknologi. Erfaringer fra forskningsprojektet Tandem-SYKL viser et potentiale for SYKL i fagene, men også udfordringer med at udarbejde gode SYKL-opgaver, og at SYKL-tilgangen må tilpasses kontekst og lærerens øvrige praksis.
Original languageDanish
Title of host publication"Når jeg hjælper andre, kan jeg bedre forstå det selv" : Om undersøgende samtaler i makkerpar
EditorsMaria Christina Secher Schmidt, Stine Thygesen
Number of pages11
PublisherKøbenhavns Professionshøjskole
Publication dateOct 2022
Edition1.
Pages13-23
Chapter1
ISBN (Print)978-87-974214-0-6
Publication statusPublished - Oct 2022

Keywords

  • schools, courses and institutions
  • children and youth

Cite this