Abstract
Denne artikel handler om den kompleksitet, de perspektiver og de
dilemmaer, man kan møde som underviser, når man giver sig i kast med
tematikker som klima, miljø og bæredygtighed i undervisningen. Vi beskriver, hvordan underviseren kan have en følelse af at bevæge sig på gyngende grund, når en truende økologisk krise og ønsker om kritik og forandring møder uddannelsernes institutionelle rammer, faglige traditioner og kulturelle forventninger til underviserrollen. Snarere end at søge at overkomme usikkerheden, foreslår vi underviseren at holde fast i refleksionen over og arbejdet med de dilemmaer og spændinger, som udspringer af den sociale og økologiske krise.
dilemmaer, man kan møde som underviser, når man giver sig i kast med
tematikker som klima, miljø og bæredygtighed i undervisningen. Vi beskriver, hvordan underviseren kan have en følelse af at bevæge sig på gyngende grund, når en truende økologisk krise og ønsker om kritik og forandring møder uddannelsernes institutionelle rammer, faglige traditioner og kulturelle forventninger til underviserrollen. Snarere end at søge at overkomme usikkerheden, foreslår vi underviseren at holde fast i refleksionen over og arbejdet med de dilemmaer og spændinger, som udspringer af den sociale og økologiske krise.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Fodspor i evigheden : bæredygtighed, pædagogik og dannelse |
Editors | Mads Strarup |
Number of pages | 8 |
Place of Publication | Aarhus |
Publisher | Systime |
Publication date | 17 Oct 2023 |
Pages | 55-62 |
ISBN (Print) | 9788743327332 |
Publication status | Published - 17 Oct 2023 |
Keywords
- learning, educational science and teaching