Unge kvinder på socialpsykiatriske bosteder: – forhandlinger & navigationer på tværs af diagnoser og køn

Anne Mia Steno, Mari Holen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Gennem empiriske nedslag undersøger artiklen, hvordan kvinder på socialpædagogiske bosteder, oplever at skulle tilkæmpe sig ønskede positioner i deres liv og hvordan deres blikke på dem selv og deres udvikling er sammenfiltret og påvirket af de gængse og strukturerende diagnose- og kønsopfattelser de mødes af. Artiklens analyser illustrerer, hvordan både køn og psykiatriske diagnoser går forud for kvinderne og fortæller historier om, hvem de er og hvad de kan med deres liv, før de selv når frem. Et fokus på de ressourcer der ligger gemt i de forskellige former for modstand, strategier og navigationer kvinder gør brug af, samt et blik for de forskellige kontekster kvinderne er en del af – er relevant for det pædagogiske felt. Dels fordi det peger på, at diagnoser og psykisk sygdom ikke må stå alene, men også bør forstås som rimelige reaktioner på urimelige kontekster. Dels, fordi et fokus på kvindernes modstandsstrategier og navigationer viser, at de ikke er passive modtager af pædagogiske indsatser, men aktive medskabere af de kategorier, de mødes af og med.
Original languageDanish
JournalForskning i Pædagogers Profession og Uddannelse
Volume2023
Issue number1
Pages (from-to)14-22
Number of pages9
ISSN2446-2810
DOIs
Publication statusPublished - 2023

Keywords

  • social psychiatry
  • gender/gender differences
  • children and youth

Cite this