Værdier og værdiopdragelse i dansk dagtilbudspædagogik

Stig Broström, Ole Henrik Hansen, Anders Skriver Jensen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

Dette kapitel, der handler om værdier i pædagogikken, tager udgangspunkt i den danske del af det nordiske aktionsforskningsprojekt et nordisk forskningsprojekt ”Values education in Nordic preschools: Basis of education for tomorrow”, der blev støttet af NordForsk (Broström, Hansen, & Jensen, 2017 a, b; Hansen, Jensen, & Broström, 2020). Livet i daginstitutioner er båret af usynlige værdier, da normer for social interaktion er indlejret i en ”naturlig” praksis, som man ikke sætter spørgsmålstegn ved (Gannerud, 1999). Derfor det kan være vigtigt at udforske de faktisk forekommende værdier, som pædagoger løbende kommunikere til børnene.
Original languageDanish
Title of host publicationAlmendidaktik – udfordringer og åbninger
EditorsMonica Carlsson, Mikkel Stovgaard
Number of pages11
PublisherU Press
Publication date2021
Pages141-151
ISBN (Print)978-87-93890-05-3
Publication statusPublished - 2021

Keywords

  • preschools

Cite this