Vanskelige forbindelser: en institutionel etnografi om børns bevægelse fra børnehave til skole

Research output: Book/Report/PhD thesisPhD thesisResearchpeer-review

1953 Downloads (Pure)

Abstract

Afhandlingen ’Vanskelige forbindelser. En institutionel etnografi af børns bevægelse fra børnehave til skole’ udforsker børns bevægelse fra børnehave til skole fra et institutionsetnografisk perspektiv. Det vil sige, at afhandlingen undersøger, hvordan institutionelle forståelser, diskurser, logikker og organiseringer får betydning for de måder, hvorpå hverdagsliv gøres, folder sig ud og opleves, når børn skal bevæge sig fra børnehave til skole og her skal blive til som passende (parate) børn og elever. I afhandlingen udforskes dette både fra børns og professionelles perspektiver (ståsteder) og med særlig fokus på, hvilke former for arbejde og oplevelser denne bevægelse giver anledning til. Det gøres med inspiration fra den institutionelle etnografi (Smith 2005 & Smith 2006), der interesserer sig for at udforske, hvordan mennesker tager del i styrende relationer i og på tværs af lokale sammenhænge, og for hvordan disse får betydning for menneskers hverdagsliv og desuden med inspiration fra den ny-institutionelle teori (DiMaggio & Powell 1991, Meyer & Rowan 1977), der interesserer sig for, hvordan organisationer gøres og bliver til i lyset af institutionelle logikker og legitimitetsskabende processer.
Original languageDanish
PublisherAarhus Universitet
Number of pages233
Publication statusPublished - 19 Dec 2020

Keywords

  • children and youth
  • learning, educational science and teaching
  • schools, courses and institutions
  • research designs, theory and method

Cite this