Vidensbasering af lærerprofessionen: Videnskab mellem sikkerhed og politik

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Med afsæt i lærerprofessionen i Danmark belyser kapitlet de krav til videnskabelighed, som professionerne møder, og som ofte formuleres som et krav om vidensbasering. Kapitlet ser nærmere på evidenstænkningen, som er en dominerende fortolkning af vidensbaseringen, og viser, at den overser væsentlige dimensioner knyttet til pædagogik. I stedet argumenterer kapitlet for en vidensform, der forholder sig stærkere til pædagogikkens normativitet og til dens politiske indhold.
Original languageDanish
Title of host publicationVitenskapelighet og kunnskapsforståelse i profesjonene
EditorsHanne Christensen, Olav Eikeland, Ellen-Beate Hellne-Halvorsen, Inger Marie Lindboe
Number of pages14
PublisherUniversitetsforlaget
Publication date2018
Pages84-97
ISBN (Print)9788215028644
Publication statusPublished - 2018

Keywords

  • schools, courses and institutions
  • teachers
  • teacher education
  • philosophy of science

Cite this