Visuelle etnografiske analysemetoder: fra filmoptagelser til skrevne analyser

Mads Middelboe Rehder, Thilde Emilie Møller

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

I dette kapitel bliver I præsenteret for en visuel etnografisk analysemetode, og I får et indblik i, hvordan I udarbejder skrevne analyser på baggrund af egne filmoptagelser fra felten. Ved at tage afsæt i et konkret forskningsprojekt ’Børns oplevelser af mobilforbud i skoler’ præsenteres I for nogle af de metodiske særegenheder og analytiske implikationer, der knytter sig til arbejdet med visuelt etnografisk materiale. I får præsenteret ideer til, hvordan videomediet kan bruges af jer som lærerstuderende, særligt i bacheloropgavens arbejde med analyser, og I får præsenteret, hvordan metodiske valg har konsekvenser for analysearbejdet. Gennem eksempler fra videoobservationer af og videointerviews med børn illustrerer kapitlet, hvordan en analysemetode med udgangspunkt i visuelt etnografisk materiale kan tage sig ud i praksis og dermed, hvordan I tilgår det visuelle empiriske materiale for at lave solide, valide og empirinære analyser.
Original languageDanish
Title of host publicationKvalitative undersøgelser i læreruddannelsens BA-projekt : inspiration fra praksisnær skoleforskning
EditorsHanne Møller, Margit Eva Jensen, Vibeke Schrøder, Annette Søndergaard Gregersen
Number of pages12
Place of PublicationFrb.
PublisherSamfundslitteratur
Publication date28 Jun 2021
Pages131-143
Chapter8
ISBN (Print)9788759337431
Publication statusPublished - 28 Jun 2021

Keywords

  • education, professions and jobs

Cite this