Projekter pr. år
Om
Om
Vi forsker i sociale, kulturelle og institutionelle forhold, der former pædagogisk arbejde med unge, voksne og ældre. Vores mål er at skabe viden, der kan føre til praksisforandringer - og dermed forebygge sociale marginaliseringer og ekskluderende dynamikker.
Hvad forsker vi i?
Programmet arbejder for at skabe bedre deltagelsesmuligheder for mennesker i udsatte positioner. Det gør vi i tæt samarbejde med dem, det handler om – unge, voksne og ældre – og med de professionelle, der hver dag arbejder med pædagogiske indsatser.
Vi udvikler og undersøger pædagogiske praksisser på tværs af almen- og specialområdet og bidrager med løsninger på samfundsmæssige udfordringer som social eksklusion, ulighed og udenforskab.
Vi undersøger blandt andet:
- hvordan pædagogisk praksis kan styrke fællesskaber og deltagelsesmuligheder
- hvordan institutionelle rammer, steder og organiseringer påvirker in- og eksklusion
- hvordan rum, materialitet og samfundsstrukturer former hverdagsliv og pædagogisk arbejde
Aktuelle temaer
Ungdomspædagogik
Socialpsykiatri og neurodivergens
Pædagogik, sted og urbanitet
Køn, etnicitet og racialisering
Ensomhed og fællesskaber
Handicap og alderisme
Hvordan forsker vi?
Vores forskning foregår i tæt samarbejde med praksis – og med aktiv inddragelse af de unge, voksne og ældre, som forskningen vedrører.
Metodisk arbejder vi især med:
- Kvalitative interviews – fx gående interviews, narrative interviews, semistrukturerede interviews.
- Aktionsforskning - hvor forskere og praktikere udvikler løsninger sammen
- Etnografisk forskning - hvor vi undersøger hverdagsliv, erfaringer og praksisser, der hvor de udfolder sig.
- Eksperimenterende metoder - fx laboratorier, værksteder og litterære former, hvor vi undersøger pædagogiske problemstillinger på nye måder
Vi har stærke nationale og internationale netværk inden for områder som psykiatri og handicap, etnicitet og køn, aktionsforskning og ungdomsforskning.
Formålet
Vi vil styrke og udvikle det pædagogiske professionsfelt – og skabe viden, der gør en forskel i menneskers liv.
Forskningen i programmet skal bidrage til et mere inkluderende samfund, hvor alle – uanset forudsætninger og baggrund - har mulighed for at deltage og blive hørt.
Kort sagt
Vi forsker med – ikke bare om – mennesker.
Gennem samarbejde, nysgerrighed og praksisnær udvikling skaber vi ny pædagogisk viden, der kan forandre hverdagen for unge, voksne og ældre.
Udvalgte projekter
- Practising Hope – YouHope (NordForsk)
I YouHope udfordres myter og stereotyper om integrationsspørgsmål vedrørende unge, der lever i urbane kontekster, med superdiversitet i forhold til beboer sammensætning mm. Det vil vi gøre ved blandt andet at engagere og træne unge peerforskere til at samarbejde om multi-site etnografiske netværksundersøgelser af, hvordan unge praktiserer og udfolder håb i superdiverse kvarterer i de nordiske byer Oslo, Malmø og København. Projektets er et samarbejde mellem OsloMet, Malmø Universitet og KP. - Nye relationelle horisonter for institutionsanbragte børn og unge: ensomhed og tilhør (NUBU)
Gennem etnografisk feltarbejde og workshops undersøger projektet: 1. Hvordan oplever institutionsanbragte unge ensomhed – i hvilke sammenhænge og situationer opstår ensomheden? Og 2. Hvordan kan socialpædagogiske og socialfaglige tilgange hæmme eller understøtte institutionsanbragtes relationer (med jævnaldrende og voksne) og være med til at modvirke ensomhed og skabe tilhør? Projektet Nye relationelle horisonter for institutionsanbragte børn og unge –
ensomhed og tilhør (2023-2026) er finansieret af NUBU’s anbringelsespulje (Spor 1 - Anbringelse — NUBU). Projektteamet består af forskere fra KP, VIA og UCL. - Hverdagslivets sociale relationer og fællesskaber iblandt ældre medborgere med udviklingshandicap (Fonden Ensomme Gamles Værn)
Projektets formål er at skabe viden om sociale relationer og fællesskaber i hverdagslivet hos borgere i alderen 60+ med udviklingshandicap, set fra de ældres eget perspektiv. Desuden er formålet at undersøge, hvilken betydning professionelle omkring de ældre har for de ældres sociale relationer og fællesskaber. I en dansk sammenhæng er dette nyt, idet der ikke findes særlig forskningsviden om ældre med udviklingshandicap og deres hverdagsliv med fokus på deres muligheder for at fastholde eksisterende og etablere nye sociale relationer og fællesskaber. Projektet er et samarbejde mellem VIA, RUC og KP. - Narrative og systemiske tilgange hos unge med psykiske lidelser og selvskade (Region Sjælland)
Projektet undersøger, hvordan narrative og systemiske tilgange påvirker unge med selvskadende adfærd på bosteder. Gennem kvalitative, etnografiske metoder udforskes, hvordan personalets praksis og relationelle arbejde kan bidrage til øget trivsel, livskvalitet og udvikling af bæredygtige mestringsstrategier. Projektet belyser samtidig de organisatoriske rammer, der understøtter arbejdet med målgruppen. Målet er at skabe forskningsbaseret, praksisnær viden, som kan styrke socialpædagogisk praksis både lokalt og nationalt. Projektet er ledet af Anne Mia Steno og projektteamet består af forskere og undervisere fra KP i samarbejde med Region Sjælland.
Kontakt
Anne Mia Steno, docent
Programansvarlig
[email protected]
Tlf: 41 89 89 24
Ditte Tofteng, docent
Programansvarlig
[email protected]
Tlf: 41 89 84 88
Find de øvrige forskere tilknyttet forskningsprogrammet nedenfor.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
Narrative og systemiske tilgange hos unge med psykiske lidelser og selvskade
Steno, A. M. (Projektleder), Winther, J. C. (Projektdeltager) & Dumstrei, B. (Projektdeltager)
01/11/25 → 31/12/26
Projekter: Projekt › Forskning
-
VEBID: Vejledning tæt på praksis – bæredygtig social inklusion i dagtilbud
Bæk Brønsted, L. (Projektdeltager), Kjær, B. (Projektleder) & Danneskiold-Samsøe, I. (Projektdeltager)
01/09/25 → 31/12/28
Projekter: Projekt › Forskning
-
Ungdomspædagogisk Transformativt Arbejde (UTA) - overskridelse af etnisk andetgørelse
Tireli, Ü. (Projektdeltager)
01/08/25 → 30/06/27
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
Welfare work and the problem of difference: Ethical Reflexivity and Caring for Refugee Children in Danish Daycare Institutions
Tireli, Ü., Larsen, V. & Bregnbæk, S., 2026, Professional Ethics in Welfare Work and Education: Nordic Perspectives. Ribers, B. & Warring, N. (red.). Routledge, Bind 1.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Alderdom
Rasmussen, G. L., 16 apr. 2025, Pædagogens opslagsbog. Andersen, T. V. & Madsen, K. L. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 11-15 5 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Undervisning
-
Autonomi og selvbestemmelse
Rasmussen, G. L., 16 apr. 2025, Pædagogens opslagsbog. Andersen , T. V. & Madsen, K. L. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 25-29 5 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Undervisning
Priser
-
Årets pris for fremragende undervisning 2023
Clausen, J. (Modtager) & Hansen, R. P. (Modtager), 26 maj 2023
Pris: Anden udmærkelse
-
A seat at the table
Jacobsen, M. (Deltager)
20 aug. 2025Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
At engagere, udvikle og afskærme unge
Hansen, R. P. (Oplægsholder)
22 nov. 2024Aktivitet: Tale, præsentation eller oplæg f.eks. på konferencer og til praksis › Foredrag eller oplæg
-
At få øje på nye muligheder i mødet med børn og unge i udsatte positioner
Lavaud, M. A. (Oplægsholder) & Jensen, C. R. (Oplægsholder)
29 nov. 2024Aktivitet: Tale, præsentation eller oplæg f.eks. på konferencer og til praksis › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
Docenter om ny uddannelse: Alt for ofte bliver quick-fix løsningen, når børn og unge har det svært
Munck, C., Lind, U., Tofteng, D. M. B., Larsen, V., Falkenberg, H. & Husted, M.
19/05/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Miljø Christian skiftede musikstudiet ud med et institutionskøkken - og børnene elsker det
24/02/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Forskere vil forvandle fsi kerester til menneskemad: Men »pølsefabrikkens« paradoks gør den slags svært, spår ekspert i danskernes madkultur
14/02/25 → 17/02/25
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie